Ο André Masson και η Αρχαία Ελλάδα
01.07 - 30.09.2007
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος
Ο André Masson και η Αρχαία Ελλάδα
01.07 - 30.09.2007
Το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή προκειμένου να τιμήσει έναν από τους κορυφαίους Γάλλους ζωγράφους του εικοστού αιώνα, διοργάνωσε μια έκθεση αφιερωμένη στον André Masson (1896 -1987).
Το πολυδιάστατο καλλιτεχνικό έργο του Masson έπαιξε ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των εικαστικών τεχνών του 20ού αιώνα. Ο καλλιτέχνης ταυτίστηκε με την εξέλιξη του σουρεαλισμού, κίνημα με το οποίο συμπορεύθηκε σε συγκεκριμένες περιόδους της ζωής του. Η αναδρομή στο ζωγραφικό χώρο και χρόνο του André Masson, επιχειρήθηκε μέσα από ένα προσφιλές για τον καλλιτέχνη θέμα. όπως είναι αυτό της Αρχαίας Ελλάδας και των μύθων της.
Το ευρύτερο έργο του Masson εκλαμβάνεται ως μία σφαιρική μελέτη πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη. Βασιζόμενος στις θεωρίες του Ηράκλειτου – ως προς την κίνηση του ανθρώπου και του σύμπαντος – εξέτασε την εξέλιξη της φύσης του ανθρώπου μέσα από την αγωνία του για το μέλλον και τη σχέση του με τη φύση. Οι μύθοι, η αρχαία τραγωδία, η διονυσιακή λατρεία και οι αρχέγονες κοσμικές ιστορίες της ελληνικής αρχαιότητας αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του σημαντικού εικαστικού του έργου.
Η έκθεση «Ο André Masson και η Αρχαία Ελλάδα» εστίαζε στο θέμα της μεταμόρφωσης της ανθρώπινης φύσης στη διάσταση που έδωσε η αρχαιοελληνική ιστορία και φιλοσοφία στην ισορροπία ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα. Η έκθεση που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο περιελάμβανε μερικά από τα πιο σημαντικά ζωγραφικά έργα και σχέδια του Masson με θέματα από την ελληνική μυθολογία, όπως ο μύθος του Μινώταυρου, της Αριάδνης, του Δαίδαλου και του Ίκαρου και οι άθλοι του Ηρακλή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αναδρομικές εκθέσεις για τον André Masson έχουν πραγματοποιηθεί στα σημαντικότερα μουσεία της Ευρώπης και της Αμερικής, όπως το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης, το Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ, το Μusée National d’ Art Moderne de la Ville de Paris, στο Grand Palais στο Παρίσι. κα. Για την πραγματοποίηση του εν λόγω αφιερώματος μουσεία διεθνούς βεληνεκούς όπως το Centre Georges Pompidou, καθώς και διάσημες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές προέβησαν στον δανεισμό πολύ σημαντικών έργων του καλλιτέχνη.
O κατάλογος της έκθεσης
Αρχαία Ελλάδα και André Masson
Κατάλογος έκθεσης 2007
-
Έτος κυκλοφορίας
2007
Συντελεστές
[…] Πρωτεργάτης του σουρεαλισμού, πολιτικά ανένταχτος, αληθινά ρομαντικός στη ζωή και το έργο του, ο Αντρέ Μασόν «φιλοξενείται» φέτος το καλοκαίρι στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο […]
[…] Οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι προσέφεραν στον Μασον αληθινό αποθεματικό σοφίας. Του έδωσαν έμπνευση και την πρόκληση να διαπραγματευτεί προσωπικά τα από καταβολής κόσμου θέματα της ζωής, του έρωτα, του θανάτου. Αρχέγονοι μύθοι, όπως αυτοί του Μινώταυρου, του Σίσυφου, του Οιδίποδα, της Πασιφάης, των Αμαζόνων, του Λαβύρινθου, αποτελούν τον πυρήνα των μυθολογικών του αναφορών […]
[…] Μια νέα προσέγγιση στον ελληνικό πολιτισμό και δη στο μυσταγωγικό και διονυσιακό χώρο της μυθολογίας προσφέρει η έκθεση « ο André Masson και η Αρχαία Ελλάδα» που παρουσιάζεται από την 1η Ιουλίου στην Άνδρο. Στην έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή ανιχνεύεται η άνευ όρων παράδοση του Masson στους αρχέγονους ελληνικούς μύθους , με τους Μινώταυρους του ζωγράφου να προκαλούν μια ανάφλεξη χρώματος και κίνησης και τους εμβληματικούς ήρωες της μυθολογίας να επαναπροσδιορίζονται σε ένα διονυσιακό τέμπο […]
[…] Σπάνιος καλλιτέχνης. Σπάνια έκθεση. Εδώ θα δούμε το καλλιτεχνικό φορτίο του, που εκτείνεται από τους μύθους της αρχαιότητας έως την καλλιγραφία της ανατολής. Από τις λαϊκές παραδόσεις των Ινδιάνων έως την καθημερινότητα του ανθρώπου κοντά στην φύση […]
[…] Η μονογραφική έκθεση με 85 έργα του πρωτοπόρου της αυτόματης γραφής που εγκαινιάστηκε το Σάββατο στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα που άλλαξαν το νόημα των αρχαίων ελληνικών μύθων. Τους επικαιροποίησαν και τους διασταύρωσαν δημιουργικά με την έκφραση της τέχνης στον 20ό αιώνα […]
[…] Ο Μινώταυρος μετατράπηκε σε νικητή, η Πασιφάη έδωσε νέα θέματα «σαδικής» έμπνευσης και η Αριάδνη προσφέρθηκε ως η τέλεια μορφή της σουρεαλιστικής ηρωίδας, ο μύθος της οποίας ταίριαζε με την εσωτερική αναζήτηση, ενώ προανήγγειλε τον Φρόιντ, αφού δεν δίσταζε να αντιμετωπίζει την άβυσσο και να χάνει τα λογικά της. Ο Ηράκλειτος παραδόθηκε στον Μασόν ως ο προφήτης κίνησης του σύμπαντος και ο Εμπεδοκλής ως ο υμνητής της καθεμιάς από τις χίμαιρες που συνενώνει η αγάπη […]
[…] Νιτσεϊκή η ρίζα αυτής της τέχνης, αλλά αρκετά φιλολογική η εικαστική της διεκπεραίωση στο τέλος, αφού ελάχιστοι ζωγράφοι αφέθηκαν στην εκστασιακή προσέγγιση της φόρμας και ανάμεσά τους ο Μασόν ξεχωρίζει όσο και αν δεν είναι γνωστός όπως ο Μιρό […] Η έκθεση παρουσιάζει πολύ καλά τον καλλιτέχνη και όλες τις περιοχές των δραστηριοτήτων του, με καλοδιαλεγμένα έργα και ντοκουμέντα, εμμέσως δείχνει και τις εκλεκτικές συγγένειες (Ντε Κίρικο, Ματις, Πικάσο) με τους συνομηλίκους αλλά και με τον δικό μας Ν. Χατζηκυριάκο-Γκίκα […]
[…] Η πρώτη έκθεση του (Αντρέ Μασόν) με έργα του στην χώρα μας είναι γεγονός σπουδαίο, αφού μας φέρνει για λίγο κοντά σε μια φυσιογνωμία που χάραξε την τέχνη του 20ού αιώνα και έγινε σημείο αναφοράς μέσα από τον τρόπο που μίλησε για την ανθρώπινη φύση και την αγωνία της […]