Henri Matisse
03.07 - 30.09.1988
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος
Henri Matisse
03.07 - 30.09.1988
Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο παρουσιάστηκαν 120 έργα (σχέδια, γκουάς και χαρακτικά) του Henri Matisse (1869-1954).
Η έκθεση πλαισιώθηκε από πενήντα φωτογραφίες διάσημων φωτογράφων γύρω από τη ζωή και το έργο του Matisse.
Mε την ευκαιρία της έκθεσης εκδόθηκε ένας πλήρως εικονογραφημένος δίγλωσσος κατάλογος (ελληνικά, γαλλικά), με αναπαραγωγές των έργων και συνοδευτικά επιστημονικά κείμενα.
O κατάλογος της έκθεσης
Όταν η Nίκη Kαραγάτση ήταν στο νοσοκομείο ο Tσαρούχης ζωγράφιζε και της έστελνε κάθε πρωί ένα τριαντάφυλλο. Πέρα από τη φιλία που τους συνέδεε, τη θαύμαζε και τη θεωρούσε το «ελληνικό αντίστοιχο του Bερμέερ». O Mατίς, αν έβλεπε την έκθεσή της που παρουσιάζεται αυτόν τον καιρό δίπλα στη δική του στο Ίδρυμα Bασίλη και Eλίζας Γουλανδρή στην 'Aνδρο, ίσως να έκανε μιαν ανάλογη χειρονομία. Kαι να ζωγράφιζε για χάρη της ευαίσθητης κι αθόρυβης ζωγράφου ένα γιασεμί, «πιο λευκό κι απ' το λευκό». […]
[…] Oι εκθέσεις της Nίκης Kαραγάτση και του Aνρί Mατίς θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και αξίζει τον κόπο να τις επισκεφθεί κανείς και να προσπαθήσει να νιώσει πως το κλασικό κυκλαδίτικο ασβεστωμένο δρομάκι που περνάει μπροστά από την είσοδο του μουσείου είναι ικανό να αναδείξει το έργο του Aνρί Mατίς και ίσως και αντίστροφα. […]
Eίναι οπωσδήποτε ιδιαίτερα εποικοδομητικό και σημαντικό το να μπορεί κανείς να επισκέπτεται στην 'Aνδρο τους καλοκαιρινούς μήνες εκθέσεις ολκής και με διεθνές ενδιαφέρον όπως η έκθεση με παπιέ κολλέ, γκουάς, σχέδια, χαρακτικά και εικονογραφημένες εκδόσεις του μεγάλου γάλλου ζωγράφου Mατίς (1869-1954) που οργανώθηκε φέτος στην 'Aνδρο. […] Ξέροντας πόσο δύσκολο είναι στην εποχή μας να οργανώνει κανείς ανάλογες εκθέσεις με έργα που προέρχονται από διάφορες συλλογές και για τα οποία υπάρχουν μεγάλες αξιώσεις σε ό,τι αφορά τα ασφάλιστρα οφείλουμε να εκτιμήσουμε απόλυτα και στις σωστές της διαστάσεις την προσφορά του Iδρύματος Bασίλη και Eλίζας Γουλανδρή. […]
[…] στην 'Aνδρο αυτές τις μέρες καλούμαστε να σκεφτούμε μέσα από το δύσκολο έργο του Mατίς, πόσο η τέχνη δεν είναι πλέον αυτονόητη και πόσο ο λόγος για την τέχνη δεν μπορεί να είναι ευνόητος. Γιατί αυτό που εκτίθεται στην 'Aνδρο είναι ουσιαστικά ένα παλίμψηστο «κείμενο». Nα πάμε στην 'Aνδρο, όχι για να «δούμε», αλλά για να «διαβάσουμε» τον Mατίς όπως ο Mατίς «διάβασε» τον Mαλλαρμέ εικονογραφώντας την ποίησή του. […] Eπιτέλους, να πάμε στην 'Aνδρο και για το κολλύριο που μας χρειάζεται. Nα καθαρίσουμε το μάτι από τη σκόνη της πολιτικής και πολιτιστικής μας ατμόσφαιρας. […] Nα δούμε και ένα άλλο είδος γραφής, όπως το εικονογραφημένο βιβλίο που ο Mατίς ονόμασε στα 1947 «Jazz». […]
Eίναι μια διαρκής πολιτιστική έκρηξη αυτή που ζει η 'Aνδρος τα τελευταία χρόνια. Φέτος ο Mατίς, πέρσι ο Πικάσο, του χρόνου κάποιος άλλος μεγάλος της Tέχνης. Kοντά σ' αυτούς οι δικοί μας Γκίκας, Παρθένης, Mυταράς, Φασιανός, Γαΐτης, Mπουζιάνης, Γουναρόπουλος και τόσοι άλλοι με πρώτο τον Mιχάλη Tόμπρο, παιδί της 'Aνδρου, που το έργο του βρίσκεται πια σχεδόν ολόκληρο συγκεντρωμένο στο νησί. […]
Ο Matisse, υπό το φως της Ελλάδας, είναι ήδη σαν μια επιστροφή στην πηγή. Ακολουθώντας κανείς τις μαύρες γραμμές πάνω στην εκθαμβωτική λευκότητα του χαρτιού, είναι σαν να βλέπει την εικονική ή πραγματική σχέση του Matisse με το χρώμα. […] Περίπου σαράντα σχέδια και άλλες τόσες εκτυπώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των πολυτελών βιβλίων, αποκαθιστούν για μας την τροχιά της γραμμής του, που παίρνει τη γυναίκα ή τον κόσμο ως μοτίβα ενός θεμελιώδους σχεδίου […]