Νίκος Εγγονόπουλος
Με τα Χρώματα του Λόγου και τον Λόγο των Χρωμάτων
25.06 - 01.10.2017
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος
Νίκος Εγγονόπουλος
Με τα Χρώματα του Λόγου και τον Λόγο των Χρωμάτων
25.06 - 01.10.2017
Το καλοκαίρι του 2017, παρουσιάστηκε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Άνδρο ένα αφιέρωμα στον διακεκριμένο ποιητή και ζωγράφο Νίκο Εγγονόπουλο (1907-1985).
Ο Νίκος Εγγονόπουλος έκανε έμβλημά του το απόφθεγμα του Οράτιου, Ut pictura poesis: «Όπως η ζωγραφική, η ποίηση» ή, πιο ελεύθερα: «Η ζωγραφική και η ποίηση πρέπει να βασίζονται στην ίδια αρχή». Υπήρξε ζωγράφος, υπήρξε ποιητής, υπήρξε επίσης καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Τρεις αλληλοσυμπληρούμενες διαδρομές –ο όρος καριέρα θα ήταν αδόκιμος εδώ– για έναν μόνο άνθρωπο, που τις ακολούθησε αδιάκοπα και ακούραστα επί σχεδόν πενήντα χρόνια. Τρεις δραστηριότητες διαχωρισμένες μεν μεταξύ τους, που ωστόσο εμπλουτίζονταν η μία από την άλλη χάρη σ’ έναν ισχυρό κοινό παρονομαστή: την τεράστια, ποικίλη και ακόρεστη, στην πάροδο του χρόνου, γενική παιδεία του Εγγονόπουλου.
Σκοπός του αφιερώματος αυτού ήταν να αναδείξει αυτήν την πολλαπλή δημιουργικότητα, αλλά και αυτό το αναμφισβήτητο ταλέντο που επέδειξε σε ότι καταπιάστηκε. Βέβαια, σε ένα μουσείο είναι αναπόφευκτο να κυριαρχήσει η πλευρά του ζωγράφου, χωρίς ωστόσο να επισκιάζεται η πλευρά του ποιητή, όπως και του καθηγητή. Υπάρχουν τόσα πολλά που μπορεί να πει κανείς για τον ρόλο του ζωγράφου και μόνο... Εκείνου του ζωγράφου που φοβάται τη μαύρη τρύπα όπως φοβάται ο συγγραφέας τη λευκή σελίδα, καθώς το περιγράφει πολύ καλά ο ίδιος:
«Ο ζωγράφος μεταχειρίζεται χρώματα και πινέλα, λάδι, νεύτι και άλλα. Ξέρει όμως ότι πίσω από το τελάρο του υπάρχει μία φοβερή, βαθειά μαύρη τρύπα. Παραμερίζει, με την τόλμη του ονείρου, το τελάρο και σκύβοντας μες στο σκοτεινό βάραθρο βλέπει μακρυά, πολύ μακρυά, κοντά στο βάθος, κάτι να φωσφορίζει αμυδρά. Στο συναμεταξύ πετούν –αθόρυβα– μαύρα πουλιά, φτερωτά ψάρια και φαντάσματα. Ξανάρχεται στο φως. Αναμεσίς σ’ αυτόν και στο τελάρο του βρίσκεται τώρα ένα θεριό. Αλλά και πάλι δε φοβάται»
Ποιος θα μπορούσε να εκφράσει καλύτερα τις αγωνίες του ποιητή, αν όχι ο ίδιος ο ζωγράφος;
Η έκθεση δομήθηκε σε επτά θεματικές ενότητες, που συναρθρώνονταν μεταξύ τους:
- Η πρώτη ενότητα αποτελούνταν από πίνακες θρησκευτικού ή μη χαρακτήρα, επηρεασμένους από τη βυζαντινή τέχνη και ιδιαίτερα από την τεχνική της αυγοτέμπερας πάνω σε ξύλο.
- Στην δεύτερη ενότητα κυριαρχούσε η γυναικεία μορφή, αυτή η απόλυτα αναγνωρίσιμη, αλλά και τόσο άπιαστη, τόσο αινιγματική, γυναίκα του Εγγονόπουλου, που διατρέχει το σύνολο του έργου του χωρίς να αποκαλύπτει τα μυστικά της.
- Τρίτη ενότητα, το ζευγάρι, αυτή η οντότητα με τα δύο κεφάλια, που τόσο αγαπούσε ο Εγγονόπουλος και αποτέλεσε τη βάση για πολλές και σημαντικές συνθέσεις του.
- Η ελληνική μυθολογία ήταν το θέμα της τέταρτης ενότητας, η οποία έδινε και την ευκαιρία στον επισκέπτη να αντιληφθεί την έκταση των γνώσεων του ζωγράφου και να εκτιμήσει καλύτερα την πολιτισμική μας κληρονομιά.
- Η έκτη ενότητα αφορούσε τους ιστορικούς ήρωες και τα καλλιτεχνικά πρότυπα που επηρέασαν τον Εγγονόπουλο, στους οποίους θέλησε να αφιερώσει μία ή περισσότερες συνθέσεις του.
- Η έβδομη ενότητα εστίαζε στο ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για την αρχιτεκτονική και την ικανότητά του να αποδίδει τη γοητεία πολλών κατοικιών με το βλέμμα ενός ζωγράφου, γνώστη των λεπτομερειών της προοπτικής.
- Και τέλος, στην έβδομη ενότητα παρουσιάστηκε η δραστηριότητά του Νίκου Εγγονόπουλου ως δημιουργού κοστουμιών για το θέατρο.
Η κάθε πτυχή της έκθεσης πλαισιώθηκε από εμπεριστατωμένα κείμενα, τα οποία συνέγραψαν με γνώση άνθρωποι που γνωρίζουν εμβριθώς το έργο του Εγγονόπουλου, και εμπεριέχονται στον δίγλωσσο συνοδευτικό κατάλογο 290 σελίδων, όπου αναπαράγεται και το σύνολο των 110 έργων που εκτέθηκαν.
Έργα από την έκθεση
O κατάλογος της έκθεσης
Νίκος Εγγονόπουλος, Με τα Χρώματα του Λόγου και τον Λόγο των Χρωμάτων
Κατάλογος έκθεσης 2017
-
Έτος κυκλοφορίας
2017
Συντελεστές
Αν είστε λάτρεις του δεν το συζητάμε, θα ενθουσιαστείτε και θα συγκινηθείτε, όμως ακόμη κι αν δεν αγαπάτε τον Νίκο Εγγονόπουλο, αν βρίσκετε τη ζωγραφική του μονότονη και υπερβολικά επηρεασμένη από τις ιδέες του Τζόρτζιο ντε Κίρικο ή αν θεωρείτε την ποίησή του ακαταλαβίστικη αξίζει να επισκεφθείτε την Ανδρο για να δείτε την έκθεση «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων». […]
Να, ένα ωραίο μάθημα Ιστορίας, σκέφτηκα μέσα μου. Η έκθεση με 110 έργα του Νίκου Εγγονόπουλου (1907-1985) που μόλις εγκαινιάστηκε στην Ανδρο, πλαισιωμένη με μερικά από τα εμβληματικά του ποιήματα, μυεί τον επισκέπτη σε μια εποχή που δεν υπάρχει πια: αυτή των καλλιτεχνών που είχαν εξαιρετική παιδεία, πατριωτική συνείδηση, περιέργεια. […]
[…] Αναγνωρίσιμοι οι πίνακες του Εγγονόπουλου (1907-1985), όσους όμως κι αν έχεις δει, όσα κι αν έχεις διαβάσει για τη ζωή και το έργο του, η έκθεση και ο περιεκτικός κατάλογος που τη συνοδεύει ξεδιπλώνουν άγνωστες ή λιγότερο γνωστές, πάντα συναρπαστικές πτυχές. […]
Τίποτα δεν μπορεί να προετοιμάσει τον επισκέπτη της φετινής έκθεσης του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Άνδρο, για την έκρηξη του φωτός που αντανακλάται μέσα από τα 100 έργα του κορυφαίου εκπροσώπου της νεοελληνικής τέχνης, Νίκου Εγγονόπουλου. […]
Ιδιόρρυθμος, απρόσμενος και ανασφαλής ή επαναστάτης που κάνει τους σημερινούς δήθεν πρωτοπόρους της τέχνης να φαντάζουν τουλάχιστον αστείοι; […] Ποιος ήταν τελικά ο Νίκος Εγγονόπουλος; Ενας δημιουργός μυστικοπαθής, κλεισμένος στον εαυτό του, απομονωμένος ειδικά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του. […]