Ο Paul Delvaux και η Αρχαιότητα
28.06 - 27.09.2009
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος
Ο Paul Delvaux και η Αρχαιότητα
28.06 - 27.09.2009
Το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, προκειμένου να τιμήσει έναν εξαιρετικά σημαντικό Βέλγο ζωγράφο του 20ού αιώνα, το έργο του οποίου για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στην χώρα μας, συνδιοργάνωσε με το Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών των Βρυξελλών μια έκθεση αφιερωμένη στον Paul Delvaux (1897-1994).
Η έκθεση με τίτλο Ο Paul Delvaux και η Αρχαιότητα παρουσιάστηκε στους χώρους του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο (28 Ιουνίου -27 Σεπτεμβρίου 2009) και στη συνέχεια στο Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών των Βρυξελλών (23 Οκτωβρίου 2009 - 31 Ιανουαρίου 2010) και αποτελείτο από συνολικά 60 έργα (ελαιογραφίες και σχέδια) προερχόμενα από το Ίδρυμα Paul Delvaux, το Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών των Βρυξελλών, καθώς και από διάφορα άλλα μουσεία, ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές της Ευρώπης και της Αμερικής.
Ο Paul Delvaux, συνεισέφερε στην μοντέρνα τέχνη μία ιδιαίτερη έκφραση στην ζωγραφική διαπραγμάτευση του γυναικείου γυμνού όσο και του χώρου όπου συντελούνται τα ζωγραφικά δρώμενα.
Αναζήτησε τον εικονοποιητικό του βηματισμό στους συμβολικούς κώδικες του James Ensor, τη μυστηριώδη μεταφυσική ένταση του Giorgio de Chirico και την εικονογραφική ποιητική του René Magritte και παρά το γεγονός ότι ο ίδιος δεν αποδέχθηκε ποτέ πλήρη ιδεολογική ταύτιση με τον σουρεαλισμό, καθιερώθηκε να θεωρείται ως μέρος του μεγάλου αυτού κινήματος.
Στην παρουσίαση της έκθεσης επικεντρώσαμε κυρίως το ενδιαφέρον μας στις αναφορές και σχέσεις του καλλιτέχνη με την Ελλάδα μέσα από τον μύθο, την ανεξάντλητη ελληνική θεματολογία, από όπου συστηματικά άντλησε στοιχεία για να διαπλέξει τη δική του προσωπική μυθολογία.
Την έκθεση του σημαντικού αυτού δημιουργού, την οποία επιμελήθηκε ο κ. Michel Draguet, Διευθυντής των Μουσείων Καλών Τεχνών του Βελγίου, συνόδευσε μια άρτια τεκμηριωμένη έκδοση, με εμπεριστατωμένα ιστορικά κείμενα, λήμματα, βιβλιογραφικά και εργογραφικά σημειώματα, καθώς και ένα πλήρες βιογραφικό του τιμώμενου καλλιτέχνη.
O κατάλογος της έκθεσης
Ο Delvaux και ο Αρχαίος Κόσμος
Κατάλογος έκθεσης 2009
-
Έτος κυκλοφορίας
2009
Συντελεστές
[…] Η έκθεση αυτή δεν είναι μόνο εξαιρετικά αφιερωμένη και συνδεδεμένη με την Ελλάδα και τα ελληνικά χρώματα. Αποτελεί και μια άλλη ανάγνωση του ελληνικού πνεύματος, καινοφανή και πρωτότυπη, καθώς συνδέει το ελληνικό παρελθόν με τον εσωτερικό ψυχισμό ενός μεγάλου καλλιτέχνη […]
[…] Εν ζωή το έργο του θεωρούνταν ήσσονος σημασίας, μεταγενέστερα αναγνωρίστηκε ως σημαντική μορφή της σύγχρονης τέχνης. Σήμερα το έργο του συγκρίνεται με εκείνο μεγάλων μετρ, όπως ο Νταλί, ο Ρενέ Μαγκρίτ και ο Τζιόρτζιο ντε Κίρικο, από τους οποίους έχει άλλωστε επηρεαστεί […].
[…] Έναν καλλιτέχνη που δεν εμπιστεύθηκαν εύκολα τα μεγάλα μουσεία, θεωρώντας τον ελάσσονα, ενώ σήμερα διοργανώνουν μεγάλες εκθέσεις με πολλές αναγνώσεις του έργου του […]
[…] Το χέρι του Ντελβώ, «τσιμπήθηκε» τόσο ανεπανόρθωτα από τη λαγνεία του ελληνορωμαϊκού μύθου που θα μπορούσε να ήταν Έλληνας. Λάτρεψε θεότητες, μυθικά πλάσματα και λάγνες κόρες και προσπάθησε να τις φέρει στο δικό του αστικό περιβάλλον […]
[…] Αναμόρφωσε τα σύμβολα και τις εικόνες της αρχαιότητας μπολιάζοντάς τα με τα όνειρά του και την απελευθερωτική αναρχία της φαντασίας του, επανασυγκόλησε τα απομεινάρια και τα ερείπια αρχαίων ναών με μια σαγηνευτική αταξία, τοποθέτησε στα μαγευτικά και μεγαλειώδη χαλάσματα τις υπέροχες Αφροδίτες των πόθων του πλάθοντας νέες γοητευτικές αφηγήσεις, συνθέτοντας έναν παραισθητικό ρεαλισμό με σιωπηλές, φαινομενικά αποστασιοποιημένες μα άμεσα αναγνωρίσιμες μορφές. Μετατρέποντας έτσι εν πολλοίς την μουσειοποιημένη και ανιαρή αρχαιότητα και την τυφλή, αυτάρεσκη προγονολατρεία σε ζωντανή, παλλόμενη διαχρονικότητα […].
[…] Οι «σκηνογραφικές» σηματοδοτήσεις με τους αρχαίους ναούς, τα ανατομικά στοιχεία και τις σύγχρονες εκφράσεις που συνυπάρχουν με τις βιβλικές και τις αρχαίες συναπαρτίζουν μία ποιητική ερειπίων καλλιτεχνικών αλλά και συνάμα κοινωνικών. Το αξιοθαύμαστο στον Ντελβώ είναι η ανάγνωση της αρχαιότητας μέσα από την αγωνία και την αναζήτηση του σύγχρονου ανθρώπου […].
[…] Πρόκειται για μία έκθεση της οποίας η ομορφιά θεωρείται δεδομένη, ενώ ο κατάλογος που θα την συνοδεύει συν την παρουσία και τα κείμενα του Ζαν Κλερ, καθώς και άλλων προσωπικοτήτων στα εγκαίνια, κάνουν το γεγονός μοναδικό για την ελληνική εικαστική σκηνή […]
[…] Ο τρόπος (του Delvaux) να απεικονίζει τις γυμνές γυναίκες είναι τόσο λεπταίσθητος που μοιάζει με εξορκισμό. Υπάρχει απέραντη ποίηση στο έργο του, λες και έχει διαβεί τον καθρέπτη της ψυχής και γεύτηκε την απώλειά της. Συναρπαστικό […]