Galerie Karl Flinker, Παρίσι
Ιδιωτική συλλογή, από το 1981
Ματιές στον αιώνα, Άνδρος, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 28 Ιουνίου-20 Σεπτεμβρίου 1998, σ. 108, εικ.
Η Ισορροπία που παρουσιάζουμε εδώ γεννήθηκε από τη μεγάλη στοίβα σχεδίων που ο Jean Hélion συσσώρευε στο πάτωμα του ατελιέ του και συντηρούσε «σαν σπαρμένη γη και σαν αποθετήριο πρώτων υλών», αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθούσε. Είναι η εποχή που ο Hélion, ιδρυτικό μέλος της ομάδας Αφαίρεση-Δημιουργία, απομακρύνεται από ένα στυλ εμπνευσμένο από τον Mondrian για να δοκιμάσει μια πιο προσωπική ζωγραφική. Οι μαύρες ευθείες, που μέχρι τότε εισήγαγαν γεωμετρική ένταση στα έργα του, γίνονται καμπύλες προκειμένου να ενορχηστρώσουν αυτό που στο εξής ο καλλιτέχνης επιδιώκει πάνω απ’ όλα, την ισορροπία.
Στην Ισορροπία, οι σχεδιασμένες με μολύβι καμπύλες έχουν σκοπό να εξισορροπήσουν τους δύο όγκους πράσινου και κόκκινου χρώματος, οι οποίοι με τη σειρά τους αιωρούνται πάνω από ένα ελικοειδές σχήμα ελαφρά χρωματισμένο με γαλάζιο. Σε αντίθεση με τις ελαιογραφίες του, όλες με λευκό ή ανοιχτό γκρι φόντο, το φόντο των σχεδίων είναι πολύ πιο δουλεμένο. Οι γραμμοσκιάσεις, παρά την ορθολογική χρήση τους, υπακούν σε μια καθαρά αυθόρμητη και άσκεφτη κίνηση. Το κίτρινο τετράγωνο αναδεικνύει το πράσινο σχήμα που αναδύεται από αυτό, και τούτη η «ανάσα» επαναλαμβάνεται χάρη στο περίγραμμα που έχει αφεθεί άθικτο. Με τη δύναμη του μολυβιού του μόνο, χωρίς να υποδεικνύει ούτε προοπτική ούτε μορφή, ο Hélion καταφέρνει να δημιουργήσει μια σύνθεση που εξισορροπεί χρώματα, σχήματα και όγκους, όλα με καθαρή, μαθηματική πινελιά.
.