Ιδιωτική συλλογή
Ο Picasso και η Ελλάδα, Άνδρος, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 27 Ιουνίου-26 Σεπτεμβρίου 2004, αρ. 106, σ. 170
Μνήμες λουσμένες στο όνειρο, Αθήνα, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 5 Αυγούστου-3 Δεκεμβρίου 2023
Georges Bloch, Pablo Picasso, Tome III: Catalogue de l’oeuvre gravé céramique 1949-1971, Βέρνη, Kornfeld und Klipstein, 1972, αρ. 168, σ. 146
Georges Ramié, Céramique de Picasso, Cercle d’art, Παρίσι, 1974, αρ. 522
Alain Ramié, Picasso: catalogue de l’oeuvre céramique édité 1947-1971, Βαλλωρίς, Galerie Madoura, 1988, αρ. 522
Jean Clair και Kyriakos Koutsomallis, Picasso and Greece, Τορίνο, Umberto Allemandi, 2004, αρ. 106
Gary Tinterow και Susan Alyson Stein, Picasso in The Metropolitan Museum of Art, κατ. έκθ., Νέα Υόρκη, The Metropolitan Museum of Art, 2010, αρ. C2, σσ. 317-318 (εικ. άλλου αντιτύπου)
Enrique Mallen (επιμ.), Online Picasso Project, Sam Houston State University, 1997-2022
Το 1946 ο Picasso επισκέπτεται την ετήσια έκθεση αγγειοπλαστών του Βαλλωρίς, στον νότο της Γαλλίας, γεγονός που γίνεται αφορμή να μυηθεί στις παραδοσιακές τεχνικές του ψησίματος και της σμάλτωσης του πηλού. Ενθουσιάζεται με αυτή τη νέα δραστηριότητα και, ως το 1971, θα δημιουργήσει περισσότερα από 3.500 πρωτότυπα έργα από πηλό.
Η ενασχόληση με την κεραμική θα μπορούσε να φανεί, εκ πρώτης όψεως, σαν μια ευχάριστη διαφυγή από τις δυσκολίες της ζωγραφικής. Για τον Picasso όμως αποτελεί ένα καινούριο όχημα της τέχνης του, ένα πεδίο όπου έβλεπε τον εαυτό του σαν μαθητευόμενο, υποχρεωμένο να ξεχάσει όλα όσα ήξερε και να πειραματιστεί, όπως όταν ήταν νέος, με υλικά που δεν τον υπακούν. Του επιτρέπει, με την αμείωτη περιέργεια ενός παιδιού και τη γνήσια χαρά της ανακάλυψης, να συνεχίσει και να ανανεώσει τη δημιουργική του περιπέτεια. Το αποτέλεσμα είναι κατ’ εικόνα της τέχνης του: οργιώδες, πληθωρικό, ιδιόρρυθμο, ιδιοφυές…
Με την επιλογή των θεμάτων του, τη χρήση, λιγότερο ή περισσότερο, του σμάλτου, την εναλλαγή μεταξύ τερακότας και λευκού πηλού, δημιουργεί μια ποικιλία κεραμικών έργων, που αναπόφευκτα μας φέρνουν στο μυαλό τις λέξεις εκζήτηση, φαντασία, ελευθερία, και μας κάνουν να αντιληφθούμε γιατί ο Picasso όριζε την κεραμική ως «ζωγραφική με ανοιχτή καρδιά».
.